bauers 19 januari, 2013

De förvandlade bussen till arbetsplats

Med enkla medel har amerikanska och svenska samhällsinnovatörer fått nya människor att åka kollektivt till jobbet.

I USA är det vanligt med långa pendlingsavstånd mellan hemmet och arbetsplatsen. Samtidigt väljer amerikaner i regel bort offentliga transporter för att istället ta bilen.

Men inte alla.

Entreprenören Gary Bauer har lanserat en enkel samhällsinnovation som förmått Silicon Valleys it-talanger att välja buss före bil och samtidigt spara flera restimmar om dagen. Tack vare reformer som öppnat kollektivtrafiken för konkurrens har en liknande lösning dessutom nyligen nått det svenska it-klustret i Kista.

Redan under gymnasietiden började Gary Bauer testa vingarna som företagare, genom att ta betalt för att köra sina vänner i en Cadillac som han köpte för 3 000 dollar. Företaget, Bauer’s Intelligent Transportation, växte under de kommande åren och inriktade sig på exklusiva turer i lyxiga bilar.

Med tiden insåg Gary att hans kunder, som ofta arbetade mycket och hade ont om tid, hade lärt sig att arbeta effektivt medan de reste med flyget. Däremot åkte de sällan om någonsin buss. Kunde förklaringen vara att de offentliga bussarna inte erbjöd rätt service?

Affärsresenärer som flyger lyckas kombinera avkoppling med arbete under resans gång eftersom det finns relativt bekväma säten och god service. Men är inte detta, liksom tillgång till internet och el, mycket lättare att erbjuda på en buss? Utifrån denna insikt började Bauers företag erbjuda lyxiga bussfärder till personer som ville använda restiden för att arbeta, och kanske också koppla av en stund.

Framgångsrik satsning
Satsningen blev mycket framgångsrik. Bauer’s Intelligent Transportation, som finns i San Fransisco-området, ansvarar bland annat transporterna till och från it-jättarna Google, Facebook och Cisco Systems. Såväl arbetsgivarna som de anställda vinner på möjligheten att kunna arbeta bekvämt under resan till och från jobbet, eftersom det minskar stress, skapar smidiga arbetsflöden och gör det möjligt för de anställda att arbeta många timmar per dag och samtidigt ha tid att vara lediga.

Konceptet har nu också kommit till Sverige. Stockholmsförorten Kista, ett kluster av högteknologiska företag, är kanske inte ännu i nivå med Silicon Valley, men ändå en viktig arbetsplats som många pendlar till. Förvisso är offentliga transporter i Sverige bättre än i USA, men är ändå sällan helt optimerade för både arbete och vila. Tillgången till internet är begränsad, liksom ofta sittplatserna under pendlingstid.

De som pendlar mellan Nacka och Kista kan idag dock välja bort trängsel, krångliga byten och väntan på försenade offentliga bussar, genom att köpa åkturer från företaget People Travel.

Varje morgon åker tre turer från Nacka till Kista, och varje eftermiddag åker lika många turer samma väg tillbaka. Priset för att åka med de bekväma bussarna med fällbara säten, toalett, kylda drycker, kaffe och trådlöst internet är 1400 kronor per månad. Förvisso dyrare än ett månadskort på SL, men den högre kostnaden förklaras av att resorna med People Travel till skillnad från SL:s resor inte är skattesubventionerade.

People Travels innovativa lösning har blivit möjlig tack vare att kollektivtrafiken öppnades för fri konkurrens i början av 2012.

Samhällsekonomin har onekligen mycket att tjäna på att passagerare kan arbeta och koppla av effektivt under resan till och från jobbet, liksom på konkurrens som kan leda till färre förseningar i kollektivtrafiken. Förhoppningsvis kan Travel Group och andra samhällsinnovatörer vidareutveckla konceptet med att kombinera smidiga pendlingsresor med goda möjligheter till arbete och vila. Kanske kan också den offentliga sektorn upptäcka att transporter kan fylla andra funktioner än att bara förflytta människor mellan olika platser?

Länkar:

Övrig läsning

  • Handelskammar Tidningen (2012). ”En enkel till Kista”, nr 2.
  • Wall Street Journal (2010). ”Hailing a Luxury Ride to the Office”, 2010-03-25.
Nima Sanandaji