biltrafik 15 december, 2014

Robotstyrda bilar tillåts på samtliga vägar i Kalifornien

 

Om du är på semester i soliga Kalifornien bör du inte bli orolig om du på någon av delstatens många motorvägar blir omkörd av en bil utan förare. Under hösten har nämligen Kaliforniens delstatskongress implementerat en lag som tillåter robotstyrda bilar på delstatens samtliga vägar.

Robotstyrda bilar – det vill säga så kallade ”autonoma fordon” som styrs med hjälp av sensorsystem, GPS och datorseende, utan aktiv hjälp från en mänsklig chaufför kan  medföra en minskad olycksrisk, inte minst till följd av en kraftigt reducerad reaktionstid. Dessutom kan vägkapaciteten öka och trängseleffekter minska till följd av reducerade säkerhetsavstånd mellan bilar samt allmänt förbättrade möjligheter för trafikflödeshantering. Vidare medför teknologin en ökad mobilitet för unga, äldre och handikappade människor.

Ett växande antal amerikanska delstater har under de senaste två-tre åren öppnat för testkörning av robotstyrda bilar på vissa i förhand utvalda vägar. Även i ett flertal europeiska och asiatiska länder har projekt med testkörning på allmän väg initierats, men i betydligt mindre skala. I Storbritannien tillåts exempelvis reglerad testkörning i fyra städer från och med 2015. Och i Sverige inleddes tidigare i år en testverksamhet i samarbete mellan Volvo, Trafikverket, Transportstyrelsen, Lindholmen Science Park och Göteborg stad, där ett begränsat antal förarlösa bilar tillåts trafikera en vägsträcka om 50 km.

Kaliforniens nya lagstiftning placerar emellertid delstaten i bräschen för utvecklingen. Till skillnad från exempelvis det svenska projektet kan i princip vem som helst ansöka om ett tillstånd för att få trafikera en robotstyrd bil på allmän väg i Kalifornien. För att erhålla ett tillstånd krävs dock bland annat att bilen har testkörts på privat väg, att det finns möjlighet för en mänsklig förare att ta över kontrollen av bilen, samt att bilen är försäkrad med ett försäkringsbelopp på fem miljoner USD. Sju företag har redan tilldelats tillstånd – Google, Daimler, Volkswagen, Tesla, Nissan, Delphi Automotive, samt Bosch. Och testkörningen är omfattande. Googles robotstyrda bilar har exempelvis redan avverkat över en miljon kilometer vägkörning.

Enligt analysföretaget IHS Automotive beräknas den årliga försäljningen av robotstyrda bilar att öka från cirka 230 000 2025 till cirka 12 miljoner 2035. Kring 2050 beräknas nästan alla bilar att vara robotstyrda. De länder, delstater och städer som erbjuder de mest liberala förutsättningarna för robotstyrda bilar har därför goda möjligheter att bli världsledande i utvecklingen av framtidens fordon.

Istället för att satsa på byråkratiskt drivna samarbetsprojekt kan det visa sig vara en vinnande strategi att helt öppna vägarna för de företag som utvecklar teknologin. I det sammanhanget har Sverige och Europa hamnat på efterkälken jämfört med många amerikanska delstater och inte minst jämfört med Kalifornien.

 

Läs mer:

Financial Times (2014). “Autumn Statement: Green light for ‘driverless car’ trials.” December 3, 2014. http://www.ft.com/cms/s/0/4f34ecb0-7af6-11e4-8646-00144feabdc0.html#axzz3KtZpfxMn

Fortune Magazine (2014). “Permits for testing self-driving cars are a hot commodity in California.” November 11, 2014. http://fortune.com/2014/11/11/california-permits-autonomous-vehicles/

IHS (2014). “Self-Driving Cars Moving into the Industry’s Driver’s Seat.” Press Release. January 2, 2014. http://press.ihs.com/press-release/automotive/self-driving-cars-moving-industrys-drivers-seat

Volvo Car Group (2013). “Volvo Car Group initierar världsunikt svenskt pilotprojekt med självkörande bilar på allmän väg.” 2 december, 2013. http://www.volvocars.com/se/top/about/news-events/pages/default.aspx?itemid=470

Yahoo Tech (2014). “Your Car May Be Programmed to Kill You — and 9 More Fun Facts About Self-Driving Vehicles.” November 10, 2014. https://www.yahoo.com/tech/your-next-car-may-be-programmed-to-kill-you-and-9-102044547399.html